Artykuły

Choose from our wide range of portfolio layouts
Home school
Koronawirus kontra nauczanie: domowe czy tradycyjne?
||
Biorąc pod uwagę obecną sytuację w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, nauczanie domowe, czyli homeschooling zdecydowanie wygrywa. Według dostępnych źródeł informacji, początki nauczania domowego sięgają końca XVIII wieku i dotyczą dzieci z uprzywilejowanych sfer wyższych. Popularne w owych czasach guwernantki uczyły literatury, historii, sztuki, języków obcych, wiedzy o świecie. W Polsce...
przejdź do artykułu
konkurs mój zawód przyszłości
Konkurs Mój Zawód Przyszłości rozstrzygnięty! Opowiedzieli o swojej pracy marzeń
||
Zakończył się konkurs Mój Zawód Przyszłości #praca2030. Jury miało bardzo trudny wybór – ponad 80 uczniów szkół średnich z regionu wzięło udział w projekcie i przesłało swoje zgłoszenie. 9 marca ogłoszono wyniki konkursu, w którym młodzież opisywała swoje wyobrażenia o zawodach przyszłości. Zgłoszono wiele ciekawych prac, ale nagroda główna mogła...
przejdź do artykułu
jak trenować pamięć
Pamięć – podręcznik użytkownika i najważniejsze rodzaje pamięci cz.2
||
Pamięć semantyczna Przydaje się w szkole, a potem w życiu zawodowym. Mimo ogólnej dostępności informacji  choćby w Internecie, bogata wiedza umożliwia kojarzenie różnego rodzaju informacji w szybkim tempie co pozwala na efektywne wykonywanie bardziej skomplikowanych zadań takich jak choćby stawianie diagnozy w skomplikowanym przypadku choroby, projektowanie urządzeń technicznych czy tworzenie...
przejdź do artykułu
rodzaje pamięci
Pamięć – podręcznik użytkownika i najważniejsze rodzaje pamięci cz.1
||
Pamięć pozwala nam uczyć się na błędach, zachowywać poczucie ciągłości istnienia, buduje naszą tożsamość, umożliwia codzienne funkcjonowanie w szkole, pracy, w wykonywaniu codziennych obowiązków. Nie ma jednego “centrum pamięci”, w zapamiętywanie i przywoływanie informacji z zaangażowane jest wiele struktur mózgu. W zależności od czasu przechowywania danych i ich rodzaju wyróżniamy...
przejdź do artykułu
Zabawy i gry terenowe
Zabawy i gry terenowe – propozycja na ferie zimowe i nie tylko
||,
Zabawy i gry terenowe stanowią jedną z podstawowych form organizacji aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie letnim i zimowym podczas kolonii, obozów i wycieczek. W trosce o wszechstronny rozwój naszych podopiecznych należy dobierać gry i zabawy uwzględniające kształcenie umysłu, uczące orientacji w terenie, dostarczające silniejszych emocji związanych z podchodzeniem...
przejdź do artykułu
Indywidualizacja
Indywidualizacja w lekcji wychowania fizycznego
||
Indywidualizacja to „uwzględnienie w systemie dydaktyczno-wychowawczym różnic  indywidualnych  między  uczniami  i  stosowanie  takich  zabiegów  pedagogicznych,  które  przy  uwzględnieniu  owych  różnic,  sprzyjają  maksymalnemu  rozwojowi  osobowości uczących się” ( T. Lewowicki, Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa 1997). Według Heleny Wolny natomiast, indywidualizacja jest jedną z nowszych zasad nauczania,  polegającą  na  uwzględnianiu  przez ...
przejdź do artykułu
gry i zabawy
Gry i zabawy ważnym elementem w procesie nauczania małego dziecka
||
Pedagogika wczesnoszkolna wykorzystująca aktywność ruchową Młodszy wiek szkolny to bardzo ważny etap rozwoju naszych wychowanków. Kształcenie i wychowanie powinny tworzyć jedność. Naturalna potrzeba ruchu i wyżycia się stwarza szerokie pole do działań nauczycieli w celu właściwego ukierunkowania przejawów ekspresji dziecka. Obok lekcji WF codziennie należy organizować zajęcia ruchowe, także na...
przejdź do artykułu
jak radzić sobie ze stresem
Listopadowa zaduma czyli śmierć i przemijanie – oczami dziecka
||
Jak radzić sobie ze stresem po utracie bliskiej osoby? Puste miejsce przy stole, znoszone kapcie, garść wspomnień i niewyobrażalna pustka – tyle zostaje po odejściu bliskiej nam osoby. Nikt nie jest na taki moment gotowy, nie można się do niego w żaden sposób przygotować, zaplanować go i być wobec niego...
przejdź do artykułu
słownictwo dzieci
Przybij piątkę – tworzenie przyjaznych relacji dziecka z nauczycielem
||
Przywitanie jako element budowania relacji Sposób przywitania się z dziećmi jest niezwykle istotny w kontekście tworzenia przyjaznych relacji nauczyciela z jego podopiecznymi, niezależnie od ich wieku. Dzisiaj pozwolę sobie przedstawić Państwu materiał filmowy autorstwa Pani Iwony Wysockiej – Nauczycielki Edukacji Wczesnoszkolnej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy....
przejdź do artykułu
Przepis na dobrą pamięć
Jak pomóc dziecku trenować pamięć?
||
Dobra pamięć przydaje się w wielu sytuacjach życia codziennego. W szkole umożliwia szybkie przyswajanie nowej wiedzy, poradzenie sobie na sprawdzianie, zwiększa aktywność podczas lekcji.  W kontaktach z rówieśnikami ułatwia rozwiązywanie konfliktów, daje możliwość rozbawienia kolegów zapamiętanym żartem,  zaimponowania wiedzą. Dobra pamięć usprawnia organizację życia – łatwiej jest mieć plan lekcji...
przejdź do artykułu
jak mówić żeby dzieci nas słuchały
Szkolny negocjator – nauczyciel czy uczeń, potrzeba czy konieczność ? Cz.2
||
W poprzedniej części wpisu poruszyliśmy kwestie dotyczącego tego kto, dlaczego i po co może być szkolnym negocjatorem. Omówiliśmy również rolę jaką pełni w szkole oraz trudne decyzje i sytuacje z jakimi musi się zmierzyć. Dzisiaj skoncentrujemy się na cechach, jakie powinien posiadać dobry, a więc skuteczny negocjator szkolny. Dobry negocjator...
przejdź do artykułu
przygotowanie pedagogiczne
Szkolny negocjator – nauczyciel czy uczeń, potrzeba czy konieczność ? Cz.1
||
Dziś trochę o sztuce negocjacji. Kilka dni temu w placówkach szkolnych rozbrzmiał pierwszy dzwonek. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że podobnie jak poprzedni rok szkolny, ten nowo rozpoczynający się będzie co najmniej równie trudny. Trudność negocjacji przed, którą staje nauczyciel, pedagog i dyrektor Przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców,...
przejdź do artykułu
szlaki turystyczne
Kolor szlaku a bezpieczeństwo dziecka w górach
||
Co oznacza kolor szlaku i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Zapewne każdy z nas będąc w górach, zastanawiał się co oznacza kolor napotkanego szlaku turystycznego. Większość turystów jest przekonana, że kolor szlaku związany jest wyłącznie z jego stopniem trudności. Jednak do końca nie jest to prawdą.  Jak się...
przejdź do artykułu
rekreacja ruchowa
Rekreacja ruchowa małego dziecka cz. 4
||
Podsumowanie Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem. Konfucjusz, V w.p.n.e.   Jaki jest zatem najlepszy wiek, aby proces socjalizacji do rekreacji ruchowej przebiegał pomyślnie i pozostawił ślad w postaci całożyciowej troski o własne zdrowie, najlepiej na łonie natury, w połączeniu z dbałością o więzi...
przejdź do artykułu
rekreacja ruchowa małego dziecka 3
Rekreacja ruchowa małego dziecka cz. 3
||
Dziecko, rodzice, rekreacja "Człowiek bawi się tylko wtedy, kiedy jest w pełnym tego słowa znaczeniu człowiekiem i tylko wtedy jest w pełni człowiekiem, gdy się bawi" C. Friedrich Von Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, 1794. Złożony obraz sprawności psychofizycznej dorosłego człowieka uzależniony jest między innymi od doświadczeń i wzorców zdobytych...
przejdź do artykułu