Artykuły

Choose from our wide range of portfolio layouts
gry i zabawy
Gry i zabawy ważnym elementem w procesie nauczania małego dziecka
||
Młodszy wiek szkolny to bardzo ważny etap rozwoju naszych wychowanków. Kształcenie i wychowanie powinny tworzyć jedność. Naturalna potrzeba ruchu i wyżycia się stwarza szerokie pole do działań nauczycieli w celu właściwego ukierunkowania przejawów ekspresji dziecka. Obok lekcji WF codziennie należy organizować zajęcia ruchowe, także na świeżym powietrzu w korelacji z...
przejdź do artykułu
Listopadowa zaduma
Listopadowa zaduma czyli śmierć i przemijanie – oczami dziecka
||
Puste miejsce przy stole, znoszone kapcie, garść wspomnień i niewyobrażalna pustka – tyle zostaje po odejściu bliskiej nam osoby. Nikt nie jest na taki moment gotowy, nie można się do niego w żaden sposób przygotować, zaplanować go i być wobec niego opanowanym. Nawet jeśli śmierć bliskich jest następstwem długiej choroby,...
przejdź do artykułu
słownictwo dzieci
Przybij piątkę – tworzenie przyjaznych relacji dziecka z nauczycielem
||
Sposób przywitania się z dziećmi jest niezwykle istotny w kontekście tworzenia przyjaznych relacji nauczyciela z jego podopiecznymi, niezależnie od ich wieku. Dzisiaj pozwolę sobie przedstawić Państwu materiał filmowy autorstwa Pani Iwony Wysockiej – Nauczycielki Edukacji Wczesnoszkolnej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy. Pani Iwona relacjonuje: „..pomysł z...
przejdź do artykułu
Przepis na dobrą pamięć
Jak pomóc dziecku trenować pamięć?
||
Dobra pamięć przydaje się w wielu sytuacjach życia codziennego. W szkole umożliwia szybkie przyswajanie nowej wiedzy, poradzenie sobie na sprawdzianie, zwiększa aktywność podczas lekcji.  W kontaktach z rówieśnikami ułatwia rozwiązywanie konfliktów, daje możliwość rozbawienia kolegów zapamiętanym żartem,  zaimponowania wiedzą. Dobra pamięć usprawnia organizację życia – łatwiej jest mieć plan lekcji...
przejdź do artykułu
negocjacje w szkole
Szkolny negocjator – nauczyciel czy uczeń, potrzeba czy konieczność ? Cz.2
||
W poprzedniej części wpisu poruszyliśmy kwestie dotyczącego tego kto, dlaczego i po co może być szkolnym negocjatorem. Omówiliśmy również rolę jaką pełni w szkole oraz trudne decyzje i sytuacje z jakimi musi się zmierzyć. Dzisiaj skoncentrujemy się na cechach, jakie powinien posiadać dobry, a więc skuteczny negocjator szkolny. Dobry negocjator...
przejdź do artykułu
techniki negocjacyjne
Szkolny negocjator – nauczyciel czy uczeń, potrzeba czy konieczność ? Cz.1
||
Dziś trochę o sztuce negocjacji. Kilka dni temu w placówkach szkolnych rozbrzmiał pierwszy dzwonek. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że podobnie jak poprzedni rok szkolny, ten nowo rozpoczynający się będzie co najmniej równie trudny. Przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców, ale także dla nauczycieli i całej kadry opiekuńczo-wychowawczej. Szkoły...
przejdź do artykułu
szlaki turystyczne
Kolor szlaku a bezpieczeństwo dziecka w górach
||
Zapewne każdy z nas będąc w górach, zastanawiał się co oznacza kolor napotkanego szlaku turystycznego. Większość turystów jest przekonana, że kolor szlaku związany jest wyłącznie z jego stopniem trudności. Jednak do końca nie jest to prawdą.  Jak się okazuje ten stereotyp funkcjonuje nie tylko u nas, ale również poza granicami...
przejdź do artykułu
rekreacja ruchowa
Rekreacja ruchowa małego dziecka cz. 4
||
Podsumowanie Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem. Konfucjusz, V w.p.n.e.   Jaki jest zatem najlepszy wiek, aby proces socjalizacji do rekreacji ruchowej przebiegał pomyślnie i pozostawił ślad w postaci całożyciowej troski o własne zdrowie, najlepiej na łonie natury, w połączeniu z dbałością o więzi...
przejdź do artykułu
rekreacja ruchowa małego dziecka 3
Rekreacja ruchowa małego dziecka cz. 3
||
Dziecko, rodzice, rekreacja "Człowiek bawi się tylko wtedy, kiedy jest w pełnym tego słowa znaczeniu człowiekiem i tylko wtedy jest w pełni człowiekiem, gdy się bawi" C. Friedrich Von Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, 1794. Złożony obraz sprawności psychofizycznej dorosłego człowieka uzależniony jest między innymi od doświadczeń i wzorców zdobytych...
przejdź do artykułu
rekreacja ruchowa dziecka
Fair play materiały szkolne część 3
||
ZŁOTE REGUŁY FAIR PLAY Kierujcie dziećmi tak, aby sport stał się jednym z elementów ich dobrego samopoczucia, zdrowego i radosnego stylu życia Uczcie swoich uczniów różnorodnych dziedzin sportu, aby we wczesnych latach przygotowania sportowego uniknęli specjalizacji Stwarzajcie dzieciom okazję do nieskrępowanych gier rozwijając ich zwinność i spryt. Podkreślenie wagi wyników nie jest...
przejdź do artykułu
Fair play materialy szkoleniowe część 2
Fair Play materiały szkoleniowe cz.2
||
KRÓTKA HISTORIA KONKURSÓW FAIR PLAY Coroczne wyłanianie laureatów nagród fair play jest najbardziej spektakularnym zadaniem Klubów Fair Play w różnych krajach świata. Zdobywcy głównych nagród w Polsce są zgłaszani do nagród i wyróżnień Międzynarodowego Komitetu Fair Play. Inicjatorem nagród fair play w Polsce w 1963 roku był ówczesny kierownik Redakcji Sportowej "Sztandaru Młodych"...
przejdź do artykułu
Rekreacja ruchowa małego dziecka
Rekreacja ruchowa małego dziecka cz. 2
||
Pojęcie, zakres i funkcje rekreacji ruchowej Rekreacja ruchowa na przełomie ostatnich wieków przeobraziła się z elitarnej formy spędzania czasu wolnego w popularną dziedzinę aktywności, a w niektórych krajach masową. Tempo tych zmian uzależnione jest w znacznym stopniu od poziomu kultury i zamożności danego społeczeństwa. Pod tym względem sytuacja Polski, choć trochę lepsza...
przejdź do artykułu
efektywna nauka
Jak rozwijać talent muzyczny dziecka, czyli jaka powinna być efektywna nauka?
||
Muzyka ma pozytywny wpływ nie tylko na nas dorosłych, ale także na nasze dzieci. Przeciwdziała uczuciu samotności, rozładowuje lęki i niepokoje. Pozytywnie wpływa na zmysły dziecka i porusza jego wyobraźnię. Różnego rodzaju melodie pobudzają ekspresję emocjonalną naszej pociechy. Dziecko już w okresie prenatalnym doskonale słyszy dźwięki z otoczenia, dlatego już...
przejdź do artykułu
pedagogika specjalna
Interaktywne pomoce dydaktyczne i pedagogika specjalna skutecznie pomagają w terapii dzieci z zaburzeniami funkcji wykonawczych
||
Coraz więcej dzieci ma kłopoty z koncentracją, kontrolą własnych zachowań i reakcji. Problemy te dotyczą także dzieci ze zdiagnozowanymi m.in. ADHD czy autyzmem. To przekłada się na trudności w nauce i problemy w relacjach społecznych. Pomocna może okazać się innowacyjna terapia pedagogiczna, wykorzystująca podłogę interaktywną. Na czym polega innowacyjna pedagogika specjalna...
przejdź do artykułu
jak zachęcić dziecko do nauki
MULTIMEDIA W SZKOLE, czyli jak zachęcić dziecko do nauki: poprzez gadżety czy innowacje?
||
Czy mamy obecnie erę innowacyjności i czy jest one obecna w polskiej szkole? Beata Przyborowska obecną fazę rozwoju kulturowego nazywa epoką hiperinnowacyjną, w której innowacyjność stała się wartością samą w sobie i wkracza w coraz szersze przestrzenie naszego życia. Innowacyjność niewątpliwie związana jest z rozwojem nowych technologii, a Internet zmienił modele...
przejdź do artykułu