Jak budować przyjazną relację dziecka z nauczycielem?

słownictwo dzieci

Przywitanie jako element budowania relacji

Sposób przywitania się z dziećmi jest niezwykle istotny w kontekście tworzenia przyjaznych relacji nauczyciela z jego podopiecznymi, niezależnie od ich wieku. Dzisiaj pozwolę sobie przedstawić Państwu materiał filmowy autorstwa Pani Iwony Wysockiej – Nauczycielki Edukacji Wczesnoszkolnej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy.

Pani Iwona relacjonuje: „..pomysł z ,,powitaniem” narodził się po obejrzeniu filmiku na YouTube, gdzie pewna Amerykanka w podobny sposób witała dzieci w szkole. Uznałam, że wprowadzę ten zwyczaj u siebie, nieco zmodyfikuję jego treści tak, by odpowiadały moim założeniom. Sam sposób powitania przekonuje dzieci do nauczyciela, wzmacnia pozytywne relacje, dodaje dzieciom odwagi, pomaga rozładować napięcie i stres oraz pozwala poczuć, że środowisko szkolne może być równie bezpieczne i przyjazne jak domowe. Wyjaśnię ideę wyboru poszczególnych symboli:

Jaka jest idea stosowania symboli jako element powitania?

• Bocian – powitanie dla dzieci ruchliwych, energicznych.
• Uśmiech – powitanie dla dzieci nieśmiałych, które chcą zachować swój ,, dystans intymny” dla najbliższych członków rodziny.
• Przybij piątkę – powitanie głównie dla dzieci chcących pokazać siłę, zwykle są to chłopcy.
• Tygrysek tulący prosiaczka – dla dzieci pragnących bliskości, akceptacji, uczucia, pomagający zapomnieć o troskach, smutkach, dający poczucie bezpieczeństwa, będący zarazem wyrazem sympatii i przywiązania.

symbole powitania

W obecnej grupie przedszkolnej, jak i poprzedniej, dzieci najczęściej wybierają powitanie przez ,,Tygryska”. Jest to dla mnie znak, że jestem dla nich ważna, że moje działania są odpowiednie i nie idą na marne. Uważam, że taki sposób powitania pozwala na tworzenie pozytywnych relacji pomiędzy uczniem a nauczycielem. Dodam, że dzieci mające zajęcia z Panią w klasie obok, poprosiły ją, by również witała się z nimi w ten sposób. W mojej szkole tego rodzaju powitanie funkcjonuje w 3 grupach. Wiem, że ten sposób powitania jest znany i powielany w całej Polsce. To jest dla mnie powód do dumy. Są to wersje modyfikowane w różny sposób, jednak przekaz został ten sam.
Pokazać dzieciom, że ,,Szkoła to ich drugi dom”…..”

Link do filmu: https://www.facebook.com/radiozet/videos/304615033587158/?t=0

Filmik pokazały również: tvn24, portal Toteraz.pl, Grojec24.pl

Pani Iwona Wysocka jest nauczycielem pracującym z pasją i zaangażowaniem, w pełni oddanym dzieciom. Uczy ,,swoje dzieci” empatii i wrażliwości. W codziennej pracy wspiera się literaturą M. Grzegorzewskiej, M. Montessori oraz J. Korczaka.

Dodam, że w mojej szkole – SP 217 w Warszawie, podobny sposób powitania również funkcjonuje w kilku grupach Edukacji Wczesnoszkolnej. Oprócz tego na drzwiach klasy umieszczone są słowa, których powinniśmy używać w komunikacji codziennej. To z kolei pomysł Pani Małgorzaty Żebrowskiej – wychowawczyni klas 1-3, wspaniałej i uwielbianej przez swoich podopiecznych.

Gratuluję pomysłów obu Paniom. Dzięki takim osobom, jak Wy, szkoła czy oddział przedszkolny staje się dla dzieci ich drugim domem, gdzie chętnie przebywają, do którego wracają z uśmiechem każdego dnia.

Czytaj także

„Jak grają najlepsi” – konferencja prasowa

Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami wrażeniami z niezwykłego wydarzenia, które odbyło się 25.03.24 w warszawskim miasteczku edukacyjnym „miniciti” przy Placu Konesera. Miałam przyjemność uczestniczyć w spotkaniu zorganizowanym przez dwie…

Partnerzy portalu