Trudno w dzisiejszych czasach znaleźć szkołę, w której nie byłoby ani jednego rzutnika, multimedialnej tablicy czy innych nowoczesnych elementów wyposażenia. W polskich placówkach coraz częściej dostrzec można digitalne pomoce naukowe. W odpowiedzi na potrzeby uczniów, którzy z nowinkami technologicznymi mają kontakt od dziecka, szkoły starają się maksymalnie uatrakcyjnić zajęcia. Czym zatem powinna się charakteryzować nowoczesna szkoła?
Nowoczesna szkoła – czyli jaka?
Mianem „nowoczesnej” określają się praktycznie wszystkie placówki. Przeglądając oferty edukacyjne szkół w okresie rekrutacji, na to sformułowanie natknąć się można wielokrotnie. Zazwyczaj ma ono związek z wyposażeniem. Nowe technologie w szkole są widoczne na wielu płaszczyznach. Sale lekcyjne posiadają multimedialne projektory czy tablice, które mogą być sterowane za pomocą dłoni bądź specjalnie przeznaczonych do tego pisaków. Coraz więcej wydawnictw posiada w swojej ofercie wersje podręczników przygotowane do pracy właśnie z takimi urządzeniami. Obraz pojawi się na tablicy multimedialnej poprzez połącznie z komputerem, a treści widziane przez uczniów w tradycyjnych, papierowych podręcznikach, wzbogacają się o filmy czy quizy wyświetlane i aktywowane przez nauczyciela na ekranie.
Na atrakcyjność i nowoczesność szkół wpływa także stan samego budynku. Niedawno w Lublinie powstała szkoła, w której uczniowie do mają dyspozycji salę koncertową (z odpowiednią akustyką, umożlwiającą oglądanie filmów w warunkach zbliżonych do tych znanych nam z kin), siłownię i salę fitness. Co więcej, pracownie wyposażono w multimedialne monitory i klimatyzację. I choć wciąż daleko nam do szkół znanych z amerykańskich filmów i seriali, placówki oświatowe krok po kroku zbliżają się do miana „nowoczesnych”.
Nowoczesne metody nauczania = skuteczne metody nauczania
O nowoczesności szkoły nie świadczy jednak wyłącznie jej wyposażenie. Równie ważne są metody nauczania stosowane w placówce. Konkurencja między szkołami jest spora, zatem nauczyciele chętnie angażują się w projekty, które zwiększą rozpoznawalność obiektu w powiecie czy województwie. Placówki coraz częściej ubiegają się także o dofinansowania, które umożliwiają wdrożenie najnowocześniejszych metod. A te kluczowe są szczególnie u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy u maluchów, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z edukacją. Nowoczesne metody nauczania pozwalają na użycie rozszerzonej rzeczywistości czy gier edukacyjnych, przy jednoczesnym utrzymaniu uwagi dzieci.
Liczne badania wykazały, że interaktywne zajęcia (realizowane w modelu mieszanym, angażującym dzieci : „zobacz, dotknij, przetestuj”) umożliwiają przyswojenie od 40% do nawet 80% więcej informacji niż te prowadzone w tradycyjny stylu ( polegające na słuchaniu
i notowaniu).
Nowoczesne metody nauczania to także częste przeplatanie się materii teoretycznej z aktywnością fizyczną. Dzięki temu uczniowie dłużej pozostają skupieni i nie nudzą się w trakcie lekcji – bowiem im więcej zmysłów jest zaangażowanych w proces przetwarzania informacji, tym lepiej owy proces zachodzi.
Czy nowe technologie w szkole to zawsze dobry wybór?
Pandemia całkowicie zmieniła nasze postrzeganie świata wirtualnego. Byliśmy niejako „skazani” wyłącznie na cyfrowe spacery i odwiedziny w muzeach, a także na spektakle czy koncerty w formie on-line. Nie jest to w stanie oddać rzeczywistego kontaktu ze sztuką czy z artystą, ale jednocześnie stanowi okazję do zobaczenia miejsc, których w realu prawdopodobnie nie uda nam się odwiedzić. Polskie szkoły coraz chętniej otwierają się na nowe technologie, upatrując w nich szansy na rozwój i naukę świadomego korzystania z dobrodziejstw świata cyfrowego, a nie zagrożenia.
Uczniowie zdecydowanie chętniej uczestniczą w zajęciach wykorzystujących nowoczesne metody nauczania i nowe technologie. Otoczeni telefonami, tabletami czy komputerami młodzi ludzie, postrzegają takie lekcje jako bardziej atrakcyjne, a co za tym idzie – warte zapamiętania. Obecność i nadzór nauczyciela nad całym procesem przyswajania wiedzy sprawia, że jest on w pełni bezpieczny i kontrolowany.