Europejski Dzień Języków Obcych

europa

Znajomość języków obcych jest niezwykle przydatna podczas podróży zagranicznych, oglądania filmów czy czytania książek w oryginale. To tylko niektóre przykłady wykorzystania tej umiejętności. Często w szkole czy innej placówce oświatowej trzeba zorganizować dzień Brytyjski, Włoski , czy Hiszpański.

W materiałach do pobrania znajdą Państwo bardzo pomocny materiał opracowany przez  Panią Katarzynę Bąk, nauczyciela mianowanego języka angielskiego w trakcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Pani Katarzyna pracuje w dwóch placówkach – Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Brąszewicach i Szkole Podstawowej w Godynicach.
Praca z dziećmi daje Jej wiele satysfakcji i radości. Dlatego pragnie podzielić się z Państwem materiałami przydatnymi w trakcie organizacji Europejskiego Dnia Języków Obcych.
W scenariuszu zajęć znajdują się ciekawe elementy kulturowe.

Europejski Dzień Języków Obcych – scenariusz uroczystości szkolnej

Cele:

– uświadamianie korzyści płynących z uczenia się języków obcych,
– podkreślenie ich roli i znaczenia w naszym życiu,
– kształtowanie postawy szacunku wobec innych kultur

Prowadzący:

Witamy wszystkich bardzo serdecznie! Dziś w naszej szkole obchodzimy Europejski Dzień Języków. Przygotowaliśmy program artystyczny pt: „Uczę się języków obcych bo wiem, że warto”. Chcemy pokazać jak trudno jest zwiedzać świat nie znając języków i uzmysłowić Wam jak ważna jest ich nauka. Mamy możliwość nauki tego języka już od wczesnych lat szkolnych więc nie zmarnujmy tej szansy.

Zaśpiewajmy na początek wspólnie piosenkę „Europo witaj nam”.
(Na ekranie wyświetlone są słowa piosenki, w tle słychać podkład muzyczny).

Uczeń 1:

Angielski, choć trudny do nauki czasami,
szybko będziesz operować słówkami.
Gramatyka to nie nuda,
jak zapamiętasz – wszystko Ci się uda.
Angielskie monologi polecą jak z nut,
wystarczy nauka słówka i już.
Więc ucz się drogi kolego,
bo z tym językiem zajedziesz daleko.

Uczeń 2:
Chociaż kocham moją Polskę, chciałbym kiedyś zwiedzić świat.
Czytać książki po angielsku, jak mój starszy brat.

Prowadzący:
Obejrzyjmy scenkę, która pokaże jak może być trudno i niezręcznie kiedy nie zna się języka obcego:

nauka języków

SCENKA:
(W parku na ławce siedzi dziewczyna i czyta gazetę. W jej stronę zbliża się dwóch chłopców).
Chłopak A: Paweł, popatrz jaka dziewczyna!
Chłopak B: No, całkiem fajna…
Chłopak A: Długie włosy, kocie spojrzenie … Zobaczysz, jeszcze dziś się z nią umówię! Jestem pewien, że mojemu urokowi się nie oprze. Patrz i się ucz!
(W stronę dziewczyny): Cześć Kwiatuszku! Chciałbym Cię zaprosić na pizzę.
Dziewczyna: What? I’m really sorry but I don’t understand you. Do you speak English?
Chłopak A: Yyyyy?! Nie…, no, to znaczy…, Paweł, ratunku!
Chłopak B: (do dziewczyny) Hi! You look so pretty. Can we eat lunch together? I’m paying.
Dziewczyna: Oh, yes, with pleasure. I’m Megan, and what’s your name?
Chłopak B: I’m Paweł…
Dziewczyna: Could you tell me something about yourself?
Chłopak B: I like taking photos, swimming and I like beautiful girls… like you…
Dziewczyna: Thank you. You are really nice.
Chłopak B schodzi ze sceny z koleżanką i macha zdziwionemu koledze na pożegnanie.

Na scenę wychodzi uczeń mówiąc:
Czy wiecie że w wielu krajach ludzie mają takie zwyczaje, które nam, Polakom, mogą się wydawać co najmniej dziwne lub śmieszne? Oto kilka z nich:

  1. W Danii ludzie robią pikniki a nawet koncerty na cmentarzach.2. W Szkocji, Holandii i Irlandii siedzenie na tylnym siedzeniu w taksówce jest bardzo niegrzeczne.3. W Anglii przy umywalce znajdziesz dwa kurki. Jeden z wodą gorącą, a drugi z zimną. Więc jeśli chcesz umyć ręce, myjesz albo w gorącej, w której śmiało można zaparzyć herbatę, albo w lodowatej, co może skutkować odmrożeniami J4. W Anglii, żeby zapalić światło w łazience pociąga się za sznurek.5. Święty Mikołaj w Holandii rozdaje prezenty dzieciom w połowie listopada i przybywa statkiem parowym.6. We Francji na powitanie ludzie całują się cztery razy w policzek.7. W Grecji można się spóźnić na śniadanie i kolację ale nigdy na obiad! Wtedy Grecy bardzo się obrażają.8. W Niemczech kiedy ludzie zgodzą się ze sobą w jakiejś sprawie zaczynają wspólnie pukać w stół.

Prowadzący:
Powiem teraz dzień dobry w różnych językach. Postarajcie się rozpoznać jaki to język.
Kto chętny?
Bongiorno (po włosku), Bonjour (po francusku), Good afternoon (po angielsku), Buenos dias (po hiszpańsku), Zdrastwujtie (po rosyjsku), Dobry Den (po czesku), Guten tag (po niemiecku).
(Wybrana osoba z mikrofonem w dłoni chodzi po widowni i pyta chętnych uczniów).

Prowadzący:
Zachęcamy wszystkich uczniów z widowni do wzięcia udziału w krótkim quizie
o ciekawostkach Wielkiej Brytanii.
(Nauczyciel włącza quiz na tablicy interaktywnej wykorzystując aplikację Kahoot. Uczniowie na widowni zgłaszają się do odpowiedzi).

Prowadzący:
Obejrzyjcie scenkę, która pokazuje dlaczego nauka języka jest tak istotna.

Uczeń 1: Po co się uczyć angielskiego, nie przyda mi się to do niczego.

Uczeń 2: To nieprawda mój kolego, warto się jest uczyć języka każdego. Teraz nauka wydaje Ci się niepotrzebna, ale uwierz – w życiu znajomość języka bardzo się przydaje.

Uczeń 3: Jest kilka powodów dla których nauka angielskiego się opłaca, po pierwsze – dzięki niemu lepsza praca. Gdy wyjedziesz za granicę w obce kraje, życie bez języka trudniejszym się staje. I może o tym nie wiecie, ale z językiem łatwiej podróżować po świecie!

Uczeń 4 (turystka): O tak, znajomość języków za granicą jest bardzo pożyteczna,
jako turysta – z nim czuję się bezpieczna. Kiedy problem się pojawi, w dużym mieście zgubię drogę na angielski zawsze liczyć mogę.

Uczeń 3: Znajomość języków daje wiele możliwości, z nim łatwiej się porozumieć, nawiązać nowe znajomości. W obcym kraju na lotnisku, na ulicy, w sklepie czy urzędzie, on pomocą Twoją zawsze będzie.

Uczeń 2: Warto zatem pomyśleć o swojej przyszłości i uczyć się języków obcych jeśli nie
z ochoty – to z konieczności.

Uczeń 1: Te argumenty nie do końca mnie przekonują.

Uczeń 5: Jeśli chcesz uniknąć słabych ocen i kłopotów – oto moja rada: get to work, my friend – leniuchować nie wypada.

Uczeń 1: A co to znaczy „get to work, my friend”?

Uczeń 5:
„Przyjacielu, zabierz się do pracy”. Ja myślę, że już wiesz po co się uczyć
i dlaczego.

Uczeń 1: Ale uczenie się języka jest nudne a wkuwanie trudne!

Uczeń 2: A jak długo w ostatnim miesiącu się uczyłeś?

Uczeń 1:
Bardzo chciałem się uczyć, ale robiłem dużo ważnych rzeczy, grałem w piłkę i na komputerze, oglądałem telewizję, jeździłem na rowerze.

Uczeń 2: Musisz nauczyć się łączyć przyjemne z pożytecznym. Ważne, by opanować tę sztukę i mieć również czas na naukę .

Uczeń 1: Dobrze, dobrze zrozumiałem, tak naprawdę uczyć się nie chciałem tylko w piłkę grać wolałem. Czas się zatem zabrać do nauki, uzupełnić w głowie luki. Macie rację, obiecuję uroczyście, więcej się przyłożyć do nauki angielskiego.
I wam też radzę: uczmy się pilnie każdego przedmiotu, aby nie mieć w szkole kłopotów (zwraca się do widowni).

Prowadzący:
A teraz mamy dla was kilka idiomów do odgadnięcia:

  1. The lights are on but nobody’s home (światła się świecą ale nikogo nie ma w domu):
    ktoś kto się spóźnia
    b. osoba, która nie grzeszy inteligencją
    c. osoba, która boi się ciemności
  2. When pigs fly (kiedy świnie będą latać):
    o czymś co jest za drogie
    b. kiedy wiemy że mamy mało czasu
    c. co naszym zdaniem nigdy się nie zdarzy
  3. A coach potato (ziemniak kanapowy):
    ktoś leniwy
    b. ktoś miły
    c. ktoś śpiący
  4. Use your loaf (użyj swojego bochenka):
    posprzątać pokój
    b. zjeść kanapkę
    c. użyć mózgu, czyli wysilić się
  5. Be as cool as a cucumber (być zimny jak ogórek):
    być spokojnym i opanowanym
    b. mieć dobrze poukładane w głowie
    c. radzić sobie w trudnych sytuacjach

(Uczniowie z widowni odgadują znaczenie idiomów. Jest przy tym dużo śmiechu J).

Uczeń 3:
Na wakacjach i na czacie i jak myślisz o etacie,
za granicą, u rodziny lub gdy zdajesz egzaminy.
Kto języki obce zna, ten się całkiem nieźle ma!

Uczeń 4:
Ucz się pilnie języka obcego
zyskasz wiele mój kolego!
Wkuwaj czasy, słówka, zwroty,
a ominą Cię kłopoty.
Za granicą się dogadasz
i przy gościach szyku nadasz.
Książki poznasz w oryginale,
filmy na szeroką skalę.
A co najważniejsze, bracie
możesz znaleźć fajną pracę.

Uczeń 5:
Język obcy teraz – ważna sprawa, angielski, niemiecki – to podstawa
By z sąsiadem się dogadać, trzeba mową jego władać.
Chcesz pojechać za granicę, zwiedzać państwa, ich stolice
Poznać Londyn, Paryż, Rzym lub w wakacje odkryć Krym?
Wyrażenia i wymowa, gramatyka, nowe słowa.
Nie trać czasu ucz się pilnie, wykorzystaj czas swój zwinnie.
Bo kto język obcy dobrze zna, ten Europę w garści ma.
Jaki morał jest z wierszyka? Warto uczyć się języka.

Prowadzący:
Na zakończenie mamy dla Was kolejny mały konkursik pod nazwą :”Jaka to melodia?” Zapraszam jednego ochotnika z klasy VI, jednego z VII i jednego z VIII. Posłuchajcie kawałka piosenki i spróbujcie odgadnąć jaki to tytuł.  Jesteście gotowi? Zaczynamy!

(Uczniowie siedzą w jednym rzędzie przy stoliku na scenie. W tle puszczana jest piosenka, którą trzeba jak najszybciej odgadnąć. Każdy z uczniów ma kubeczek, do którego za poprawną odpowiedź wybrana osoba z widowni wrzuca okrągłego chrupka. Kto zdobędzie ich najwięcej oczywiście wygrywa! Liczy też się poprawność wymowy tytułu).

Prowadzący:
Jeszcze wiele lat nauki przede mną i Tobą. Starajmy się otworzyć na naukę języków obcych, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy wykorzystamy tą umiejętność.
Razem: Życzymy Wam sukcesów w nauce i wiele wytrwałości w rozwijaniu językowych umiejętności!

Prowadzący:
A teraz zapraszamy wszystkich na wycieczkę po różnych krajach! Możecie podejść
i pooglądać ciekawe eksponaty.
(Z boku sali ustawione są stoły, na których zgromadzono pamiątki z rozmaitych państw europejskich, takie jak: figurki, bilety, karty menu, magnesy, flagi, części garderoby, oryginalne czasopisma, artykuły spożywcze, bibeloty. Każdy uczeń może obejrzeć te rzeczy
i poczuć się jakby był w obcym kraju).

 

Przygotowała: Katarzyna Bąk

Nauczycielka języka angielskiego Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Brąszewicach

    Write a comment