Z wyborem podłogi interaktywnej jest trochę jak z małżeństwem. Wybiera się raz i to do końca, naszego lub jej :), akceptując wszystkie jej zalety, a przede wszystkim wady, o których sprzedawcy zazwyczaj nie mówią. Omówimy cechy, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie obecnie dostępnych na naszym, polskim, rynku podłóg interaktywnych. Warto zaznaczyć, że dotyczy to sytuacji na początek roku 2019.
Nie zamykaj się na przyszłość!
Tak, jak powyżej, wybór podłogi interaktywnej następuje na długie lata. Decyduje o tym głównie wysoka cena urządzenia. Nie ma się jednak co łudzić, taniej raczej nie będzie. Co z tą przyszłością? Może starsi czytelnicy pamiętają początkowe lata komputeryzacji, gdzie do wyboru mieliśmy takie maszyny jak Spectrum, Atari czy Commodore? Każda miała swoje zalety i… niepowtarzalne gry czy programy, które nie działały na innej platformie. Otóż sytuacja z podłogami interaktywnymi jest analogiczna. Raz wybrana przywiązuje użytkownika do producenta i jego oprogramowania. Jeżeli jest ono niepowiększane lub rozwija się wolno, to nawet zakup najtańszej propozycji, ale nie rozwijanej, będzie bardzo złą decyzją! Należy pamiętać, że programy mogą się znudzić dzieciom, czy nauczycielom, lub placówka będzie posiadała kolejne potrzeby, np.: w zakresie dzieci z orzeczeniami, autystycznymi, zmianą profilu, rozwijania dodatkowych pasji wśród opiekunów, itp..
Najtańsze, nie zawsze najlepsze
W ten sposób doszliśmy do ceny. Zazwyczaj oscyluje ona w zakresie 7000 – 8500 zł netto. Podaję netto, bo placówki edukacyjne w Polsce, w tym prywatne, mogą zakupywać podłogi interaktywne, wybranych producentów, z 0% VAT. Co z tego, że kupimy najtańszy model, jak jego oprogramowanie będzie ograniczone, a my sami zostaniemy omamieni dużą ilością zasobów przy samym zakupie urządzenia? Unikajmy tego, a więc warto zaznaczyć, iż każda podłoga ma mniej, lub bardziej, określoną konfigurację podstawowych zasobów (niestety na rynku przyjęło się kolokwialne określenie gier), które nabywany jako standardowe wyposażenie, i które wynoszą ok. 50. Warto pokusić się o zapytanie producenta, ile wynosi jego cała biblioteka zasobów na kupowane urządzenie oraz zwrócić uwagę czy te gry różnią się, między sobą, mechanizmami interakcji czy tylko grafiką.
Tanie edukacyjne gry dla dzieci a ich rzeczywista wartość
Niektórzy dostawcy, aby szybko podgonić zaległości w ilość oferowanych zasobów, oferują edukacyjne gry dla dzieci, których działanie opiera się na tych samych mechanizmach. Jedynie grafika w poszczególnych grach jest zmieniona. posiadające te same mechanizmy w grach i zmienioną tylko grafiką. Zaliczają taką protezę jako nową grę. Musimy też sprawdzić, jak zasoby dzielą się na pakiety tematyczne, np.: rewalidacyjne, czy kodowania. Jak często one powstają? Czy firma planuje i kiedy stworzyć kolejne? Podłoga interaktywna to nie tylko zabawka, ale zaawansowane urządzenie wykorzystujące m.in. edukacyjne gry dla dzieci i rewalidacyjne, z konkretnymi obszarami działania.
Pomoce edukacyjne wykorzystujące nowoczesne technologie
Technologia to temat rzeka! Nie od dziś wiadomo, że technologie mogą być wykorzystywane jako pomoce edukacyjne, przez co obecnie na rynku mamy dwa typy podłóg interaktywnych: z poziomym ułożeniem projektora i odbiciem przez lustro, oraz z projekcją pionowo ustawionego projektora.
Pierwsze rozwiązanie, mimo iż przez firmy je produkujące jest zachwalane, jako zgodne z zalecaniami producentów projektorów, wnosi za sobą ryzyko uszkodzenia lustra. Urządzenie wisi bezpośrednio nad dziećmi… Czy są dyrektorzy placówek, którzy przyjmą ryzyko zbicia lustra, gdy dzieci się pod nim bawią?
Pozycja pionowa, często przez pierwszą grupę jest podważana ze względu na to, iż projektor jest w położeniu pionowym, wg nich, niezalecanym do pracy. Warto zaznaczyć, że ze strony użytkownika, samo ustawienie projektora w ten sposób nie ma znaczenia odnośnie do gwarancji. Dostają oni ją bowiem na całe urządzenie, a nie poszczególne jego elementy. Co istotne ustawienie pionowe powoduje padanie snopu światła bezpośrednio na podłogę, czyli nie ma strat w jakości obrazu (inaczej niż przy rzucie przez lustro) i jest on po prostu bardziej wyrazisty.
O obrazie należy powiedzieć coś więcej a dokładnie o miejscu usytuowania urządzenia względem projektowanego obrazu. Każda z podług posiada trochę inne podejście do tematu. Ogólnie można rozróżnić te które wiszą centralnie, lub prawie centralnie, nad wyświetlanym obrazem oraz te, które rzucają obraz ze skraju. Pierwsze rozwiązanie jest lepsze. Uczestnicy generują mniejszy cień, a stając a krawędzi, blisko projektora, zwłaszcza gdy mamy odczynienia z wyższą osobą, powodujemy, że cały obraz za nami znika w naszym cieniu i pozostałe osoby nie mogą korzystać z zabawy. Najlepiej to oddaje poniższy obrazek poglądowy.
Wszystkie dostępne podłogi interaktywne wykonane są estetycznie. Wydaję się, że jednak przewagę mają te w budowie metalowej, ze względu na lepsze odprowadzanie ciepła, co ma szczególnie dużą wagę latem oraz gdy są one osadzone w podwieszanym suficie. Pamiętajmy, że podłoga interaktywna, na przekór swojej nazwie, nie jest montowana na podłodze, tylko na suficie!
Jakość i bezpieczeństwo
O zagrożeniu lustrem już pisałem. O jakości także trochę już było. Zbierając, to razem przeanalizujmy sytuację jeszcze dosadniej. Mamy XXI wiek, gospodarkę globalną, masowego odbiorcę. Warto by elektroniczne pomoce edukacyjne były bezpieczne i miały, poświadczony certyfikat bezpieczeństwa CE, wydany przez profesjonalne centrum atestów, na terenie Unii Europejskiej. To już nie te czasy by takie zaświadczenia były pisane i poświadczane przez pracowników producenta!
Dobrze, gdy urządzenie odniosło sukces nie tylko w Polsce. Wtedy mamy gwarancję stabilności finansowanej producenta, że nie zniknie on z rynku, że tworzy dobre, ogólnoświatowo uznane rozwiązania, a co za tym idzie, wykorzystuje nowoczesne technologie, a zdobyte doświadczenia międzynarodowe przenosi na rynek Polski!
Wzbogacony konspekt zajęć i scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Czy dodatkowe pakiety mogą uzupełniać konspekt zajęć rewalidacyjnych?
Dodatkowe pakiety mogą wzbogacić możliwości wykorzystywania podłogi interaktywnej o nowe obszary.Sprawdzi to się szczególnie podczas lekcji i zajęć pozaszkolnych. Dobrze przygotowany konspekt zajęć rewalidacyjnych w połączeniu z dedykowanym pakietem mogą przynieść znacznie lepsze rezultaty niż w przypadku dostępnych standardowych rozwiązań. Najbardziej popularne są tak zwane pakiety ogólne rozwojowe, które dedykowane są uczestnikom w różnym wieku. Do takich zasobów należy „piłka nożna” czy też „woda”. Korzystać może z nich każdy, a sposób obsługi jest samoistny. Jedynie od opiekuna zależy, co będziemy z takim zasobem robić. To zarazem największa grupa zasobów.
Pakiety edukacyjne mamy podzielone na kategorie wiekowe, z podziałem obowiązującym w polskiej edukacji, czyli na dzieci przedszkolne, edukację wczesnodziecięcą (klasy 1-3 szkoły podstawowej) oraz edukację szkolną (klasy 4-8). Nie spotkałem się z zasobami dedykowanymi dla szkół średnich. Warto zwrócić uwagę na bogactwo pakietu, zakres tematyczny (przedmioty), zgodność z podstawą programową, czy jego zaawansowanie. Niestety, często ilość nie idzie tutaj w parze z jakością.
Pakiety językowe, które obecnie zaczynają się i kończą na języku angielskim. Warto zainteresować się ilością słów do przyswojenia, czy jest on atrakcyjny dla dzieci i rozwojowy, oraz czy powstają kolejne pakiety, które dają możliwość postępu w nauce wraz ze wzrostem umiejętności dzieci.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych bardziej skuteczny z dedykowanymi pakietami
Pakiety rewalidacyjne są wręcz stworzone, by wykorzystywać je wraz z podłogą interaktywną! Jednak uwaga! Bardzo często firmy oferują pakiety przygotowane pod zajęcia rewalidacyjne, nie mając ich w swojej ofercie! To, co ma pomagać dzieciom z dysfunkcjami, okazuje się zlepkiem programów ze standardowych pakietów, ze zmienioną tylko nazwą. Przy zakupie warto poświęcić trochę więcej czasu na rozpoznanie tego zagadnienia. A jeżeli informacji o tych pakietach nie ma na stronie WWW, to należy producenta poprosić o opisy tych pakietów! Zestawy te, przez firmy profesjonalnie podchodzące do zagadnienia, są bardzo zróżnicowane i to zarówno pod kątem dostępnych zasobów, jak i także przeznaczenia pakietów. Wybór właściwego pakietu ma ogromny wpływ na realizowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych, który jest dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów. Tylko wtedy zajęcia rewalidacyjne będą mogły przynieść oczekiwane rezultaty. Dlatego należy pamiętać, że najbardziej zaawansowane to wręcz roczne terapie grupowe dla dzieci np. z autyzmem czy zespołem aspergera. Są one także najdroższe. Mimo to jest to wydatek jednorazowy, a pakiet można wykorzystywać wielokrotnie przy pracy z kolejnymi grupami. Wówczas scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Pakiety kodowania są propozycją dla dzieci w różnym wieku i uczące logicznego myślenia i… pracy w zespole. To jest ciężko osiągnąć, wykorzystując tradycyjne metody przy komputerze. Co więcej, niektóre rozwiązania oprócz przyswajania powyższe umiejętności pozwalają na rozwijanie… rytmiki. Warto mieć na uwadze, że muzyka i matematyka są ściśle ze sobą powiązane. Pakiety kodowania to nowa stosunkowa pozycja na rynku, ale bardzo mocna, gdyż niektóre firmy oferują bezpłatnie materiały dydaktyczne, wraz z ćwiczeniami, kartami pracy i gotowym rocznym programem zajęć!
Po ilości „prawdziwych” pakietów zweryfikować można rzetelność producenta podłogi interaktywnej. Te najsłabsze oferują bardzo ograniczoną ofertę pakietów do swoich podłóg interaktywnych, żonglując nazwami skopiowanym od liderów branży. Z kolei firmy najbardziej solidne, którym można powierzyć zaufanie, mają dużą liczbę urozmaiconych zasobów i co więcej, nie spoczywając na laurach i oglądając się na próbujących ich dogonić maruderów, tworzą co roku nowe produkty.