Mamy jesień. Pierwszoklasiści oswoili się już ze szkołą, nową klasą i nieco odmiennym od znanego im dotychczas, systemem pracy. Z myślą o tym, że mają w domu „rasowego ucznia”, oswoić zdążyli się już także rodzice. Co zatem może im spędzać sen z powiek?
Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej. Rodzice – nieco zaniepokojeni nowym etapem w życiu dzieci – zastanawiają się, jaką wiedzę najmłodsi posiądą przez pierwsze trzy lata nauki. A wcale nie jest to tak oczywiste. Podczas gdy przedmioty nauczane w klasach IV-VIII są znane zarówno uczniom, jak i rodzicom jeszcze przed rozpoczęciem nauki, o tyle przedmioty w klasach I-III kryją się za tajemniczym terminem „edukacja wczesnoszkolna”. Sprawdzamy zatem, co maluchy wyniosą z pierwszych trzech lat spędzonych w szkołach!
Przedmioty edukacji wczesnoszkolnej, czyli czego właściwie uczy się dziecko?
Uczniowie klas I-III uczęszczają na wiele lekcji, które mają przygotować ich do dalszej edukacji na kolejnych etapach. Wśród zajęć wyróżniamy dwie grupy: te obowiązkowe, na które uczęszczają wszyscy uczniowie oraz przedmioty dodatkowe, na których o obecności dziecka decyduje rodzic. Obligatoryjne zajęcia odbywają się w ramach edukacji zintegrowanej,
w której skład wchodzą:
– edukacja polonistyczna – podstawy pisania i czytania, w pierwszej klasie skupiająca się również na nauce liter, sylab i elementów kaligrafii;
– edukacja społeczna – pozwalająca na wpojenie dzieciom podwalin wiedzy o społeczeństwie;
– edukacja matematyczna i przyrodnicza – czyli nauka liczenia, rozpoznawania cyferek, a także zajęcia przybliżające dzieciom podstawy zjawisk chemicznych i fizycznych, wiedzę geograficzną czy biologiczną;
– zajęcia techniczne – w ich trakcie uczniowie poznają zasady ruchu drogowego i rozwijają swoje umiejętności manualne.
Ponadto, podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej przewiduje naukę języków obcych. Ilość godzin i oferowane warianty są uzależnione od rodzaju szkoły. Zazwyczaj jest to język angielski. Dzieci jednak uczą się także języka hiszpańskiego, francuskiego, rosyjskiego czy niemieckiego. Szkoła prowadzi także edukację plastyczną. Zazwyczaj ma ona formę dostosowaną do wieku i potrzeb dzieci. Właśnie na tych zajęciach maluchy mogą oddać się twórczej fantazji, a także poznać podstawy nurtów sztuki czy technik malarskich.
W niesamowity świat dźwięków i tańca wprowadzi uczniów edukacja muzyczna.
Do ulubionych zajęć pociech należy zwykle wychowanie fizyczne, na którym mogą swobodnie spożytkować nagromadzoną energię, a także poznać reguły fair-play, podstawy popularnych gier zespołowych czy elementy zdrowego żywienia. Kolejnym przedmiotem lubianym przez najmłodszych są… zajęcia komputerowe. Trudno się dziwić. Dzieci mają kontakt z nową technologią w zasadzie od okresu niemowlęcego. Na lekcjach są w stanie poznać digitalne nowinki, ale także pograć w gry edukacyjne i nauczyć się obsługi zaawansowanych programów.
Zajęcia dodatkowe
Poza obowiązkowymi przedmiotami w klasach I-III, dzieci często uczęszczają również na dodatkowe zajęcia. Nie muszą one odbywać się w szkole, choć wielu rodziców – ze względu na wygodę – wybiera z wachlarza propozycji dostępnych w placówce, do której uczęszcza dziecko.
Znajdują się tam aktywności poszerzające materiał omawiany na lekcjach, różnorakie zajęcia ruchowe, lekcje kodowania czy kursy języków obcych, prowadzone przez native-speakerów na zasadzie nauki przez zabawę. Jeśli pozwala na to zaplecze sportowe szkoły, wśród zajęć znajdziemy także liczne Uczniowskie Kluby Sportowe umożliwiające już od najmłodszych lat na rozwijanie miłości do piłki nożnej czy szermierki.
Pandemia nieco zmieniła szkolną rzeczywistość – lekcje odbywały się zdalnie, a zajęcia fakultatywne w małych grupach lub … wcale. A że potrzeba matką wynalazku – rodzice, chcąc zaangażować maluchy – wyszukiwali różnego rodzaju webinary, wydarzenia online lub sami starali się nauczyć dzieci czegoś nowego. Z pomocą przyszła nowa technologia. Liczne aplikacje i strony internetowe pozwoliły na twórcze zajęcia z robotyki, techniki czy plastyki! W tym wypadku zdecydowanie – sky is the limit!