Współczesna rzeczywistość obfituje w dynamiczne zmiany, które obejmują swym zasięgiem niemal każdą z dziedzin naszego życia. Nieodłącznym towarzyszem ciągłych przeobrażeń zachodzących w otaczającym nas świecie jest technologia, przekształcająca tradycyjne dotąd sfery obszary w cyfrowe uniwersa.
Od kilku lat sektorem szczególnie silnie skorelowanym z powszechną informatyzacją, jest edukacja. Więź ta zacieśniła się jeszcze bardziej w obliczu pandemii koronawirusa. Codzienność narzuciła swoisty wymóg nabycia umiejętności w sferze wykorzystania nowoczesnej, informacyjno-komunikacyjnej technologii w pracy dydaktycznej.
Czym jest technologia komunikacyjna?
Wszystko zaczyna się od komputera, narzędzia umożliwiającego pełne wykorzystanie potencjału technologii, a w konsekwencji wzbogacenie realizowanych w ramach pracy nauczyciela obowiązków, jak również odpowiednie przygotowanie do ich wykonania. Definicja komunikowania dawno już przestała być kojarzona wyłącznie z rozmową. W dzisiejszych czasach dialog odbywa się za pośrednictwem serwisów społecznościowych i rozmaitych komunikatorów. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji to także zmiana sposobu komunikowania się z uczniami. Pandemia wymusiła kontakt za pośrednictwem ekranu komputera lub poprzez czaty. W niektórych przypadkach okazało się to zbawienne – uczniowie byli odważniejsi w kontaktach z nauczycielem online, nie krępowali się i chętnie dzielili swoimi obawami lub problemami.
Technologia informacyjno-komunikacyjna w edukacji wczesnoszkolnej
Czym w zasadzie jest technologia informacyjno-komunikacyjna (zwana w skrócie TIK)? To – w najprostszym ujęciu – wszelki sprzęt multimedialny, który łączy w sobie informowanie (w tym także nauczanie oraz terapię) z działaniem technologii. W szkołach TIK pojawia się zatem od kilku lat w postaci rozmaitych tablic interaktywnych, tabletów czy nawet robotów. Narzędzie te są szczególnie przydatne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz w przypadku uczniów dotkniętych autyzmem czy wymagających kształcenia specjalnego. Technologia komunikacyjna w pracy nauczyciela jest niezwykle pomocna – umożliwia organizację angażujących zajęć, które pozwolą skupić się dzieciom na dłużej, nawet tym, które mają wyraźne problemy z koncentracją. Pedagodzy coraz chętniej sięgają również po podłogi interaktywne, które nie tylko pozwalają najmłodszym na „dotknięcie” świata cyfrowego, ale także wykorzystują ruch, dzięki czemu dzieci uczą się przez zabawę.
W dobie technologicznych nowinek, coraz trudniej znaleźć placówki, które w ofercie nie miałyby podstawowych narzędzi TIK. Nic w tym dziwnego – uczniów ciągnie do technologii, to tam prowadzą część swojego życia. Coraz trudniej zainteresować tematem w wydaniu analogowym, a utrzymanie uwagi dzieci ze spektrum autyzmu, cierpiących na porażenie mózgowe czy tych zmagających się z różnego typu niepełnosprawnością zdaje się być wręcz niewykonalne…
TIK nie tylko dla najmłodszych
Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji wcale nie kończy się w klasach I-III. TIK z powodzeniem może posłużyć jako pomoc, która urozmaici lekcje chemii, biologii czy geografii. Interaktywne laboratorium, praktyczna nauka przepisów drogowych czy angażujące lekcje języka angielskiego, warto przeprowadzić także w klasach IV-VIII czy szkołach ponadpodstawowych. Starsze dzieci i młodzież świetnie odnajdą się także w kodowaniu.
Dzięki TIK, młodzi programiści swoje pierwsze kroki mogą robić już jako dziesięcio czy jedenasto latkowie na kursach z robotyki. Poza tradycyjnymi lekcjami, nowe technologie sprawdzą się na godzinach wychowawczych, zajęciach pozalekcyjnych czy tych prowadzonych przez szkolnego pedagoga. Łatwiej rozmawiać o trudnych emocjach w atmosferze gier i zabaw, a kolorowy, wirtualny świat pozwala na łatwiejsze przyswojenie nawet najtrudniejszych zagadnień matematycznych czy fizycznych. Odpowiednio wykorzystana technologia komunikacyjna pozwala także na poprawę jakości życia dorosłych, którzy zmagają się z rozmaitymi chorobami, a w prywatnych placówkach edukacyjnych są wykorzystywane do nauki języków obcych osób w każdym wieku. Na kontakt z technologią nigdy nie jest przecież za późno!